מעלת מידת הענווה
פרשת בהעלותך
מעלת מידת הענווה
מורינו הרב חיים אבישלום הכהן זצ"ל
נאמר בפרשה: "והאיש משה ענו מכל האדם אשר על פני אדמה"
יש להקשות איך משה הגיע למדרגת ענווה כזו עד שהקדוש ברוך הוא העיד עליו שהיה עניו מכל
האדם אחר שידע רום מדרגותיו, אשר נאמר עליו "ולא קם נביא עוד בישראל כמשה אשר ידעו ה'
פנים אל פנים" (דברים לד, י), וכתוב בו שה' יתברך דיבר עימו "פה אל פה אדבר בו ומראה ולא חידות וכו'
ותמונת ה' יביט" (במדבר יב, ח), מעלה ששום ילוד אשה לא השיגה.
בספר "נתיבות שלום" כתב לבאר זאת על דרך משל: לחבית מלאה מים שכל עוד יש בה ממשות
ערכה גדול מאוד, אבל אם ישפכו את המים שבה לים הגדול הרי היא כאין ואפס ללא חשיבות כלל,
ואפילו אלף חביות לא תוכר מציאותם בהיותם בתוך הים, והטעם כי בעת היות המים נפרדים הרי הם
מהווים מציאות וישות עצמית, אך כאשר דבוקים הם למים שאין להם סוף כל מציאותם בטלה כאין
ואפס, ואף אם יהיו הרבה מים בחביות מה ערך להם לעומת הים הגדול, ומעתה כל שכן וקל וחומר
לאין ערוך שכאשר יהודי דבוק בהשם יתברך הרי הוא מתבטל בתכלית ואיננו תופס כלל מקום, ורק מי
שאינו דבוק בהשם יתברך ומרגיש בישותו הרי הוא תופס מקום ואפילו שיהיה מוכה שחין שנפשו
שפלה מאוד, ומשה רבינו שהיה בשיא הדבקות והתבטלות בהשם יתברך הרגיש כאין ואפס מוחלט
ולכך היה עניו מכל האדם.
ובכתבי האר"י מבואר שבכל דבר שבתורה יש שישים רבוא פירושים בדרך הפשט, ועוד שישים רבוא
פירושים בדרך הדרש, ועוד שישים רבוא פירושים בדרך הרמז, ועוד שישים רבוא פירושים בדרך
הסוד, נמצא שלכל דבר בתורה יש שני מיליון וארבע מאות אלפים פירושים לדבר ומשה רבינו ידע את
כל הפירושים ושאר חכמי ישראל כל אדם זוכה לפי בחינת נשמתו.
והגאון מוילנא בביאורו לספרא דצניעותא מבאר שפעם אחת גילו לו בחלום אלפיים ומאתיים ושישים
פירושים על פסוק אחד בפרשת שלח ואמר שבכח פירוש א' מתוך הפירושים האלו יודע את הכוחות
של כל הברואים וכל אבר מהו ענינו.
ועל ידי ידיעת דברים אלו מסייע הדבר לאדם להגיע למידת הענווה כשרואה שכל כמה שאנחנו יודעים
בתורה עדיין לעומת עוצמת התורה הוא מעט מאוד.
ידיעת דברים אלו צריכה לגרום לאדם להתאמץ בכל כוחו לעסוק בתורה בעת שרואה שמה שעסק עד
עכשיו הוא מעט מזעיר וצריך להספיק עוד הרבה, ואם יאמר והרי גם אם אתאמץ הרבה לא אוכל
לידע כל כך הרבה? על זה אמרו במשנה באבות לא עליך המלאכה לגמור ואין אתה בן חורין להיבטל
ממנה.
כלל גדול צריך לדעת בזה שאם האדם מתאמץ בכח גדול אז זוכה לא רק לפי המאמץ שלו אלא
גם מהשמיים עוזרים לו להשיג למעלה מדרך הטבע. ודבר זה מבואר בהרבה מקומות וביותר
שכתוב בספר שער הגלגולים לרבינו האר"י ז"ל שעל ידי שהאדם מתאמץ בלימוד התורה ובעבודת
השם מוסיפים לו מהשמיים עוד בחינות של נשמה שקודם לא פעלו אצלו, וזה בחינות הרבה יותר
גבוהות ממה שהיה לו קודם ויכול על ידי זה להגיע למעלות גדולות הרבה יותר ממה שיכל לפני זה
וגם יכול לזכות מהשמיים לניצוץ של צדיק קדמון שעל ידי זה יוכל לזכות למדריגה גבוהה ועצומה
מאוד.
הרב שלמה בצרי שליט"א